donderdag 21 januari 2010

Doe eens rustig

Overprikkeling, een oorzaak van veel ellende.

Nu mijn praktijk klaar is trek ik me steeds meer terug in dat domeintje. Ik kan daar heerlijk rustig zitten lezen, studeren, surfen etc. Ik schiet dan ook al lekker op met mijn nieuwe studie. Ik ben namelijk begonnen met HBO Medische Basiskennis. Allemaal erg veel feitjes en wetenschappelijk, maar noodzakelijk om straks mijn behandelingen ook via de ziektekostenverzekeraars te kunnen aanbieden. Dan kunnen ook de financieel minder bedeelden genieten van mijn kunsten. Het is tenslotte van de gekke dat je plezier en gezondheid afhankelijk moet worden gesteld van de vullingsgraad van je portemonnee.:chinrub:
Nu ik mij steeds in de wetenschappelijke feitenwereld moet begeven vanwege die studie is de behoefte om met spiritualiteit, energie healings en dergelijke zaken bezig te gaan groter dan ooit. Ik merk dat de balans in stoffelijk en onstoffelijk, in feitelijk en minder grijpbaar een noodzakelijk iets is. Polariteit in het dagelijks bestaan...................
Nu ik mij weer meer op de mensen om me heen richt en op processen en oorzakelijke verbanden daarin, is me de laatste tijd wat opgevallen.
Ik denk namelijk dat de wereld te lijden heeft aan een fenomeen dat ik 'overprikkeling' noem. Als je eens goed oplet is er geen moment in de normale dagelijkse gang van zaken waarin het eens echt stil is. Geen moment waarin we niet eens even helemaal niks hoeven. Sterker nog: we zijn zo gewend aan drukte om ons heen dat stilte en rust als onplezierig worden ervaren. We drukken het direct weg door de radio aan te doen, tv aan te zetten of iets dergelijks. Ook als ik tv programma's zie lijkt het wel of deze steeds drukker worden. Beelden flitsen in noodtempo langs en over elkaar op de buis en worden voorzien van allerlei donder en bliksem geluidseffecten. Kijk maar een een half uurtje naar Nickelodeon of Jetix en meet dan eens je hartslag. Geheid dat deze een stuk hoger is dan normaal. Ook op de populaire radiozenders buitelen de DJ's met hun sidekicks over elkaar heen op in dat rare overdreven radiotaaltje van ze zoveel mogelijk onzin de ether in te slingeren. Echt iets zinnigs wordt er niet uitgekraamd.
Het is in onze maatschappij vrijwel onvermijdbaar geworden dergelijke uitingen van drukte te vermijden.
Ik vind het dan ook niet raar dat mensen lijden aan allerlei stressgerelateerde kwalen. We zetten, of laten zetten, onszelf voortdurend onder een dermate hoge spanning dat het gewoon wel een keer mis moet gaan. Ook de kinderen van nu kunnen al geen uurtje meer buiten spelen. Ook deze mooie, onschuldigen worden door de jachterige consumptiemaatschappij gekneed tot stresskippen. Hoe zou het toch komen dat er tegenwoordig zoveel kinderen het predikaat ADHD, PDDNOS etc. etc. opgeplakt krijgen? Het lijkt mij alsof kinderen alleen nog maar vermaakt kunnen worden met schermpjes. Tv's, computers, Nintendo's Playstations etc. Op het gevaar af voor oude nostalgische zak te worden versleten vind ik het op zijn minst vreemd dat wij ons konden vermaken met een voetbal of wat bosjes om een hut in te bouwen. Het zou voor de kinderen van nu best goed zijn als er eens wat dagen waren waarop er geen kinderprogramma's op tv zijn. Dan moeten ze wel gaan spelen.
Hetzelfde geldt voor de 'grote mensen' ook deze, minder onschuldige, wezens hebben behoefte aan rust. En dan bedoel ik niet eens in het jaar op vakantie naar de costa's (lekker rustig :(() ), maar echt even tijd voor jezelf.
Volgens mij hoef je dat niet eens zo lang te doen, maar methodes als meditatie, yoga, tai chi of een massage zijn zeer effectief in het bestrijden van de stress. Als je alleen al ziet wat een stoelmassage van 20 minuten per week voor effect heeft op de gemiddelde bureauwerker. Dat is echt schokkend.
Probeer in de komende tijd eens wat meer tijd echt voor je eigen rust te nemen. Zoek de stilte eens op. Ga bijvoorbeeld eens wandelen in een bos (niet je mp3-speler in je oren doen hè?) of begin met meditatie. Kom je er niet uit dan ben ik uiteraard altijd bereid te helpen of wellicht met een idee te komen.

Ik wens je veel rust en stilte.
Liefde en Licht.
Namasté.
Roel

1 opmerking:

  1. beste Roel,
    je hebt helemaal gelijk (denk ik). Het komt veel mensen vreemd over als je even lekker zit te niksen, zonder tv of radio of wat anders. Rustig een stukje muziek luisteren zonder iets lukt dan nog wel een enkele keer. Ik vind het zelf ook lastig, geef ik toe. Zelfs als er een goed tv-programma is, zoals laatst wintergatsen met Ray Kurzweil merk ik dat ik ga zappen en gelijkertijd andere programma's volg omdat het wat 'langzaam' gaat. Onzin, en eigenlijk best treurig. Ik probeer een beetje af te kicken, maar dat valt niet mee!

    BeantwoordenVerwijderen